Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 16. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Kommuneproposisjonen 2027 (Innst. 448 S (2025–2026), jf. Prop. 94 S (2025–2026))
Innlegget
Nå sa ikke jeg i mitt innlegg at det var næringslivet som skulle få bestemme alt, man at det var kommunene selv som skulle få lov til å bestemme over arealet sitt. Rødt er også opptatt av hvem som leverer disse tjenestene. Det virker nærmest som de mener at køen blir kortere bare det blir en offentlig leverandør. Men for dem som faktisk står i køen, enten det er for å få en sykehjemsplass, behandling eller et annet offentlig tilbud, hjelper det lite at det er et offentlig tilbud de venter på. Vi vet alle at behovet for tjenester kommer til å øke framover, og da er det merkelig at det er en løsning å si nei til alle gode krefter som vil bidra. Det er noe Rødt kaller for velferdsprofitører – de som driver en privat barnehage, et privat sykehjem eller et lite enkeltmannsforetak som driver lite grann med terapiridning. Mener virkelig Rødt at det er bedre at befolkningen må stå i en kø, bare for å vente på at det Rødt mener er en opphøyd tjenesteleverandør, har tid og plass?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat