Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 16. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Kommuneproposisjonen 2027 (Innst. 448 S (2025–2026), jf. Prop. 94 S (2025–2026))
Innlegget
I Rødt er vi ikke imot ideelle aktører innenfor velferden, men det er jo helt hevet over enhver tvil at de kommersielle aktørene innenfor velferden driver for å tjene penger. For oss er det en grunnleggende forskjell. Det er jo ikke sånn at det blir billigere om private driver, så det handler bare om pengene skal gå til felles velferd, eller om de skal gå i lommen til folk som vil tjene penger på å tilby velferdstjenester. Når det gjelder barnehager, har vi sett at noen av dem som kanskje har lykkes best med store barnehagekjeder, har blitt skatteflyktninger i Sveits og dratt av gårde med milliarder i lommen – som er hentet fra våre felles skattepenger. Her står vi på helt forskjellige kloder. Vi mener at folk skal ha gode tilbud, og at skattepengene skal gå til velferd og ikke i lommen på det vi – ja – kaller for velferdsprofitører, som de ofte også er.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat