Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 16. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Kommuneproposisjonen 2027 (Innst. 448 S (2025–2026), jf. Prop. 94 S (2025–2026))
Innlegget
Det er på tide at dette stortinget leverer på de eldres verdighet. Det har siden samhandlingsreformen vært sånn at den gode intensjonen om at vi alle skal bli tatt godt vare på i vår alderdom, har vært sementert til enhver tid – uansett hvilket politisk flertall som er. Men når det gjelder kommunene og kommunenes økonomi, leveres det ikke. Det er Riksrevisjonen helt tydelig på i sin siste, knusende rapport. Norske kommuner er ikke forberedt på å levere på tilbudet til våre eldre, som blir stadig flere, og som har større hjelpebehov. Derfor fremmer Fremskrittspartiet nå forslag om en statlig finansiert omsorg. Det må være sånn at når vi i denne salen gir rettigheter og gir innbyggerne våre forventninger om at det skal leveres på dette, så må det også være her ansvaret ligger for å betale regningen. Dette handler ikke bare om systemer og hva vi synes er den beste sammensetningen av forvaltningsansvar. Nei, dette er grunnen til at vi ser eldre mennesker som skrives for fort ut av et sykehus som har presset økonomi, til en kommune som ikke har noen sykehjemsplass klar til dem. Dette er det vi ser når vi ser eldre mennesker som åpenbart har et behov, men som blir sittende hjemme med redsel og frykt og med pårørende som ikke vet hvor de skal gjøre av seg. Dette skjer fordi man ikke klarer å ta ansvar hele veien – ikke bare for de gode intensjoner, men for å kunne gjennomføre dem i praksis. Det er ikke sånn at norske kommuner trenger mindre kompetanse ute i sine helse- og omsorgstjenester, snarere tvert imot. Vi aldri hatt et så stort behov for det, og kommunene våre trenger mer spesialisert kompetanse. Da blir det fullstendig feil retning, det som regjeringen nå ønsker å sende på høring, at vi skal fjerne kompetansekravene innenfor helse og omsorg. Vi vet at det er mange dyktige mennesker som jobber ute i tjenestene våre. De vi får tilbakemeldinger fra om at det faktisk ligger an til at man skal vedta å fjerne kravet om at det skal være kompetanse i kommunene, ser det som at de blir nedprioritert. De blir ikke sett. Det blir ikke verdsatt. De blir ikke sett som den løsningen de faktisk er for å bygge de tjenestene vi ønsker. Derfor håper jeg at man snur, stopper dette og ikke forringer kvaliteten i våre helse- og omsorgstjenester.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat