Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))
Innlegget
Det er litt fornøyelig å sitte og høre på denne debatten. SV, som egentlig er kjent for at de ønsker høyest mulig drivstoffpris for folk, fordi de mener dette handler om klima og miljø, er her veldig opptatt av å sørge for at det er god konkurranse. Fremskrittspartiet er veldig glad i konkurranse og mener det skal være god konkurranse, men jeg kan liksom ikke dy meg når jeg hører på statsråden, som sier at vi må finne inndekning når man reduserer avgiftene. Det skjønner jeg også og er helt enig i, men da er det veldig dumt at vi har en regjering som egentlig ønsker nesten å doble CO2-avgiften – til 3 400 kr per tonn CO2. Det betyr at statsråden må finne enda mer penger hvis man gjennomfører de økningene, men hvis man ikke gjennomfører de økningene, behøver man ikke å redusere avgiften så mye, for da er ikke summen nesten 5 kr mer per liter drivstoff. Det er det dette handler om. Statsråden vil ikke svare på om hun mener det ville vært greit om drivstoffprisen var høyere. Det er realiteten med Arbeiderpartiet i regjering. Hvis ikke Stortinget hadde overkjørt regjeringen, ville drivstoffavgiften vært mye høyere. Vi hadde en anleggsbransje som sto i knestående. Det synes denne regjeringen – med Arbeiderpartiet i spissen – egentlig var helt greit, fordi de ble overkjørt av Stortinget. Så kommer man tilbake og legger inn noen av de pengene. Ja, det er bra, men det kunne vært interessant om statsråden mener at det er greit, som næringsminister, at det ene selskapet etter det andre som driver innenfor anleggsnæringen, gikk konkurs eller holder på å gå konkurs. Det er fortsatt store utfordringer for mange av dem. Jeg forventer at statsråden kan svare på det, når man blir utfordret i spørsmålsrunden her. Jeg forventer egentlig at statsråden nå kommer opp og svarer på om hun synes det var greit. Det er ikke sånn at dette ikke er en aktuell problemstilling. Det er definitivt en aktuell problemstilling, for det er greit for folk å vite hva denne regjeringen egentlig mener og ikke.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat