Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Remi Sølvberg, Sofie Marhaug og Geir Jørgensen om å sikre rullestolbrukere likeverdig tilgang til luftfart (Innst. 460 S (2025–2026), jf. Dokument 8:288 S (2025–2026))
Innlegget
Det er veldig bra at det nå i hvert fall ser ut som deler av forslagene kommer til å få flertall. Jeg lyst til å starte med å skryte litt av Rødt, som tok dette initiativet og ikke minst tok initiativ til møtet, selv om jeg sa til representanten Sølvberg at det vel er i 13. time å ta det møtet sammen med Magnhild Sørbotten og Birgit Skarstein, som representerer personer som sitter i rullestol, og de utfordringene man møter i hverdagen sin. Jeg er glad for at statsråden også skal møte Birgit Skarstein i morgen – en god representant for dem dette gjelder. Det synes jeg er veldig, veldig bra. Som jeg sa, var vi i ferd med å gå på en ordentlig smell, for vi var i ferd med å tenke at lovverket og det som lå i svaret fra statsråden, var godt nok. Men det er det åpenbart ikke når man prater med dem dette gjelder. Jeg må si at opplevelser som at man må møte opp minst to timer før for å kunne få lov til å komme inn og kanskje få bli med flyet, er ganske spesielt i Norge i 2026. I tillegg hører man at før de to timene har gått – jeg har et eksempel på det – må man ha vist rullestolen i skranken hvor man sjekker inn. Det betyr altså at man må bruke ganske lang tid før man får vist rullestolen, og før de to timene begynner å løpe. Dette er jo noe ingen andre ville akseptert og synes er greit. Derfor har jeg veldig stor forståelse for at de heller ikke gjør det. Det er også litt bra å høre at regjeringen har kommet på bedre tanker. De har vel skjønt at de ville bli i et stort mindretall, for et stort flertall i denne salen er veldig tydelig på at dette vil vi få til en god løsning på. Jeg synes det er trist å høre hvordan mange av dem som sitter i rullestol, faktisk opplever dette. Så er det litt spesielt å høre at MDG sier de er veldig opptatt av dette. Det er bra å høre, men det er jo ikke tvil om at jeg har prøvd meg på rullestol i denne byen, og det er åpenbart at en del av det som handler om byforskjønning og annet som skal gjøre det flotte og finere, ofte ikke nødvendigvis bidrar til at personer med nedsatt funksjonsevne får en bedre hverdag, ofte heller det stikk motsatte. Når det gjelder det som er innstillingen, synes jeg det er litt trist. Det er mange partier som støtter den; jeg skulle veldig gjerne sett at både Høyre og Senterpartiet tenkte seg om en gang til, så vi også kunne fått flertall for den. Jeg er veldig glad for at KrF signaliserer at de blir med på forslagene i innstillingen. Det handler om å ta dette på alvor og virkelig følge opp.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat