Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 17. jun 2026

Bård Hoksrud
Bård Hoksrud
Fremskrittspartiet·Telemark

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Endret kostnadsramme for riksveiprosjektet E134 Røldal–Seljestad i Vestland (Innst. 453 S (2025–2026), jf. Prop. 99 S (2025–2026))

Innlegget

Bård Hoksrud (FrP) [11:22:54] (komiteens leder): E134 er en utrolig viktig vei. I hvert fall for egen del, som telemarking, må jeg nok si at det kanskje er den aller viktigste øst-vest-forbindelsen for veldig mye av næringslivet i mitt fylke og min region. Derfor er prosjektet E134 Røldal–Seljestad et av de prosjektene som også Telemark i mange år har kjempet for å få igjennom, for det betyr mye for totaliteten, selv om det ikke ligger i fylket. Vi har jo hver våre fylker. Mitt og saksordførerens fylkes dilemma er at vi ofte har kjempet for prosjekter som ikke nødvendigvis alltid ligger i vårt eget fylke, men det er viktige prosjekter allikevel, og det er en del av den store totaliteten. For næringslivet betyr det enormt mye at dette kommer på plass, men det er klart at det er en utfordring når man nå ser at det legges opp til å øke kostnadsrammen med 342 mill. kr. Vi kunne sikkert gjerne hatt en debatt om f.eks. anleggsplasser, som det skal være mindre utslipp på, noe vi vet også medfører økte utgifter. Vi i Fremskrittspartiet er veldig klare på at vi ikke støtter bompenger i dette prosjektet. Det gjør vi egentlig ikke her, men vi mener at det ikke er en del av den saken vi har nå, for det handler om å gjennomføre og fullføre dette prosjektet, som det er enighet om at man skal gjøre. Vi ønsker i tilfelle å finansiere det på en annen måte. Jeg håper og tror også at det har vært bra for statsråden å se at dette er et storting som klarer å handle raskt når behovene er der, når det dukker opp noe som Statens vegvesen egentlig ikke kan så veldig mye for, men som skjer fordi det har vært en konkurs i et av de selskapene som skulle levere og gjøre denne jobben. Derfor tror jeg alle er enige om at dette er en sak som det er viktig at man får gjennomført, og at vi ikke risikerer at det skal kunne skje noe med andre selskaper som også er aktører i prosjektet. Jeg synes det er bra at det er en enstemmig komité som nå støtter opp om dette. Jeg vet at noen av og til sier at de elsker noe – jeg vet ikke om jeg skal si at jeg elsker E134, men som telemarking er man i hvert fall nesten der. Dette betyr enormt mye for både næringsliv og folk i fylket, så dette er veldig bra. Når dette er på plass, må vi bare komme videre. Vi har noen andre prosjekter som man kjenner godt til, og som dessverre er utsatt gjentatte ganger. Saggrenda–Elgsjø er utsatt flere ganger fra denne sal. Det håper jeg vi snart kan få gjort noe med.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat