Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 17. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Endret kostnadsramme for riksveiprosjektet E134 Røldal–Seljestad i Vestland (Innst. 453 S (2025–2026), jf. Prop. 99 S (2025–2026))
Innlegget
Selv om E134 er min hjemvei, får jeg starte med å si at jeg alltid er glad, uansett hvilke veiprosjekter man bygger ut. Det gjør godt. Jeg har altså et spørsmål til statsråden. Det er greit å gå tilbake og se hva som sto i den proposisjonen som ble vedtatt forrige gang. Der står det nemlig, når det gjelder bompenger, at dersom kostnaden går ut over den rammen som ligger der, skal staten ta hele regningen. Når man nå bare øker kostnadsrammen, er det da interessant å vite: Betyr det at også bilistene får økt sin andel av det som må betales i prosjektet?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat