Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))
Innlegget
Det er en interessant debatt å følge. Jeg tror de aller fleste er rimelig enige om at prisene på drivstoff hadde begynt å nå et nivå som var helt usmakelig fordi det grep inn i privatøkonomien til folk flest. Så er det vel også slik at vi, selv om vi kommer til september måned, må være ærlig og si at prisene nok må være lave enda en stund framover, og helst inn i evigheten. Det mest interessante er at man egentlig diskuterer hvorvidt selskapene har puttet pengene i egen lomme, rømt ut av landet og nå sitter med føttene høyt hevet. Det er jo ikke tilfelle. Realiteten er at selskapene har tatt regningen for avgiftsreduksjonen, for det de hadde på tankene, hadde de betalt for. Mange av de små selskapene rundt omkring i distriktene, med små eiere, følte seg direkte uthengt for å ha beriket seg på bilistene, og på de som er avhengige av drivstoff. Realiteten er at det er de som har tatt regningen. De har forskuttert, de har vært bank for den norske stat. Det finnes digitale løsninger på alle disse stasjonene, tankene kunne blitt avlest på natten kl. 23.59, og avgiftene kunne blitt ført tilbake til eieren. Da ville det vært staten som hadde tatt regningen, men realiteten er at det per dags dato altså er selskapene som gjør det – til vi har toppet tankene eller kommer til høsten igjen og prisene går opp, og de sitter med tanker som er fulle, så kan de få det kompensert. Det var det man burde ha belyst, det var det man burde tatt tak i og sørget for å få på plass, at ikke små aktører ute i distriktet kan risikere å gå over ende, fordi de er bank for den norske stat, som har svømt over av penger fordi avgiftene har gått opp.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat