Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 17. jun 2026

Erlend Larsen
Erlend Larsen
Høyre·Vestfold

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg synes det er veldig spesielt at SV fra talerstolen mer enn antyder at direktørene i oljebransjen er kriminelle. SVs representant hevdet at direktørene puttet milliardene i egen lomme. I innstillingen fra komiteen bruker også spesielt SV veldig sterk retorikk som i stor grad insinuerer at oljebransjen har skodd seg og tjent kraftig, at det er en «griskflasjon». Som mange andre har sagt, var det som skjedde, et helt nødvendig avgiftskutt for folk og næringsliv. Dersom dieselen blir dyrere for bakeren, blir brødet dyrere og matprisene går opp. Det SV gjør her, er at de mer enn antyder at en ganske liten gruppe mennesker i Norge som er lett å identifisere – det er ikke så mange direktører i oljebransjen i Norge – har skodd seg og puttet penger i egen lomme. Dersom SV mener dette har blitt gjennomført, bør de jo anmelde det til politiet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat