Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 17. jun 2026

Hege Bae Nyholt
Hege Bae Nyholt
Rødt·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Melding for året 2025 fra Sivilombudet (Innst. 400 S (2025–2026), jf. Dokument 4 (2025–2026))

Innlegget

Det blir opplagt ingen lunsj i dag, men jeg er ikke helt sikker på hva som holder på å skje: om vi er i en skoledebatt, om vi har startet valgkampen, eller hva dette er for noe, for det ble plutselig en debatt om de ulike partiprogrammene. Sannheten er at også Grunnloven heldigvis er blitt modernisert fra den gang vi vedtok den, så vi har ikke lenger de samme restriksjonene på hvem som skal slippe til i riket, jeg har også stemmerett, osv. – det er mye som har vært nødvendig å oppdatere. Jeg har likevel behov for å si at sivilsamfunnet – disse organisasjonene, som de omtales som – også er en viktig del av vårt demokrati. Vi er helt avhengige av dem. De driver det viktige demokratiske, frivillige arbeidet hele tiden. De er også ganske viktige lytteposter for oss. For Rødt og for venstresiden er fagbevegelsen viktig å lytte til. Den er demokratisk valgt, den representerer ekstremt mange. Selvfølgelig ønsker vi internasjonalt samarbeid. Jeg må innrømme at jeg da legger merke til at USA ikke nevnes når man snakker om superstater som kanskje har ikke helt demokratisk praksis på gang. Det pågår et fotball-VM nå som kanskje er årsaken til at det er noe glissent i salen, men hvem vet. Vi vet iallfall at folk som skal inn og spille kamp, blir avhørt. Vi vet at folk ikke får overnatte på amerikansk jord. Vi vet at i USA er det sånn at fotballfans ikke tør å gå og se på kamper fordi de er redde for å bli arrestert av ICE på veien. Det er faktisk mange land som vi tidligere kanskje også har sett på som demokratier eller samarbeidspartnere, som har en negativ utvikling. Det skal vi være kritiske til, det skal vi diskutere. Vi skal diskutere hvordan FN fungerer, osv., men å avfeie det – å stå her og ha det på et nivå som jeg ikke kan huske å ha sett siden 1990-tallet, hvor jeg var på skoledebatter rundt omkring i Trøndelag – synes jeg er respektløst overfor det sivilsamfunnet som vi også representerer. Vi er valgt av noen, vi er valgt av folket, og vi er også valgt av de folkene som bl.a. jobber i disse ulike organisasjonene.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat