Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonen si undersøking av helsetenestenes samhandling om eldre (Innst. 447 S (2025–2026), jf. Dokument 3:10 (2025–2026))
Innlegget
Tusen takk til Riksrevisjonen, som nok en gang har skrevet en lesverdig rapport – denne gangen en undersøkelse som viser at samhandlingen mellom spesialisthelsetjenesten og de kommunale helse- og omsorgstjenestene ikke fungerer godt nok for eldre pasienter. Det er et faktum. Det er for mange eldre i dag som opplever at tjenestene våre ikke henger godt nok sammen. Det er hele bakgrunnen for regjeringens tydelige prioritering av arbeidet med en helsereform, som en del av Regjeringens plan for Norge og trygghet for helsen. Målet er en mer sammenhengende tjeneste og bedre pasientforløp. Vi har vært tydelige om målbildet. De kravene vi stiller til forløp, til kvalitet, til frister og til ventetider, skal følge pasienten hele veien gjennom, uansett om det er kommunene eller spesialisthelsetjenesten som har ansvaret. For å få til det må vi tenke helt nytt. Det gjelder ikke, nytter ikke og er ikke tilstrekkelig bare å flikke på det vi har. Vi må faktisk være villige til å gjøre ting på helt nye måter. Derfor har vi nå et utvalg og mange prosesser som jobber med å få fram alternative måter å styre, organisere og finansiere helsetjenesten på. Da må vi bl.a. diskutere hva spesialisthelsetjenesten skal ha ansvar for, hva kommunene må ha ansvar for, hvordan vi får finansieringssystemer som faktisk insentiverer, prioriterer og vektlegger at pasientene skal få behandling på lavest mulig nivå – det har vi ikke i dag – og hvordan vi får samhandlingsløsninger og også IKT-løsninger som gjør at data på trygge måter kan flyte fritt mellom kommune og spesialisthelsetjeneste, slik at vi har god innsikt om pasientene våre. Det er mye å ta tak i her. Riksrevisjonens rapport viser det samme bildet. Derfor er jeg glad for denne rapporten. Jeg anbefaler alle dem som fortsatt måtte stille spørsmål ved om vi har kasteballer i norsk helsetjeneste, om det finnes svingdørpasienter i norsk helsetjeneste, eller om det er behov for en helsereform, å lese denne rapporten. Da tror jeg en får et klart og tydelig svar på hvorfor det er behov for en ny helsereform. Jeg vil også vise til Prosjekt X, som er et samarbeid mellom regjeringen og KS, der innovative kommuner og innovative sykehus nå samhandler på helt nye måter og leverer helsetjenestene på helt nye måter. I prosjektet på Lillehammer er det sømløs integrasjon mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten, slik at langt flere får hjelp hjemme, der de bor, i kommunene sine. Det har bidratt til færre sykehusinnleggelser, færre reinnleggelser – med den risikoen det også er for eldre og skrøpelige pasienter – og bedre ressursutnyttelse. De eldre og deres pårørende er fornøyde, kommunene er fornøyde, og spesialisthelsetjenesten er fornøyd. Et annet viktig prosjekt er i Tromsø, der kommunen sammen med sykehuset nå samhandler på nye måter. Allerede få uker etter at dette prosjektet ble innført, har antall utskrivningsklare pasienter gått ned. Sykehuset skal ta ansvar for pasientene etter at de er skrevet ut, i to–tre døgn etterpå. Det er også viktig for å unngå unødvendige reinnleggelser. Jeg kan også vise til prosjektene på Ahus og i Østfold, der en nå jobber med integrerte helsetjenester som gir spesielt hjemmeboende og skrøpelige eldre felles oppfølging fra kommune, fastlege og sykehus. Ambisjonen min er at vi når vi får rapporten fra helsereformutvalget og konklusjonene fra Prosjekt X, vil gå til Stortinget med skisse til en helsereform som skal løse disse strukturelle utfordringene vi har. Der håper jeg det vil være mulig med et bredt politisk samarbeid, for jeg tror alle politiske partier deler den samme problemforståelsen, og jeg tror alle politiske partier kan ha konstruktive innspill og forslag til hvordan vi skal gjøre det bedre framover. Inntil videre er det veldig viktig at vi fortsetter arbeidet med å rekruttere og beholde helsepersonell. Derfor la regjeringen på fredag fram Helsepersonellplan 2040, som viser – tiltak for tiltak og virkemiddel for virkemiddel – hvordan vi skal sette både kommuner og sykehus i stand til å møte behovet for 42 000 helsepersonell fram mot 2040. Vi må sette kommunene i stand til å bygge flere sykehjemsplasser. Det handler om tilskuddene fra Stortinget, men også om at ordningen må avbyråkratiseres og gjøres vesentlig enklere for kommunene. Vi må fortsette å styrke allmennlegetjenesten, førstelinjen vår, for den er avgjørende også for eldre og skrøpelige pasienter.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat