Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 17. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonen si undersøking av helsetenestenes samhandling om eldre (Innst. 447 S (2025–2026), jf. Dokument 3:10 (2025–2026))
Innlegget
Jeg mener at de politiske initiativene vi nå har satt i gang, er helt riktig, og de kommer til å virke. Jeg må også minne om at denne riksrevisjonsrapporten bruker registerdata helt tilbake fra 2015, så det er for så vidt et bilde og en utvikling over ti år. Det er ikke slik at skiftende regjeringer ikke har forsøkt å gjøre noe med dette. Stoltenberg-regjeringen innførte samhandlingsreformen. Høyre–FrP-regjeringen innførte helsefellesskapene. Det er gjort forsøk på forbedringer, men min klare analyse og vurdering er at hvis vi fortsetter å flikke på systemer som ikke virker godt nok, kommer vi ikke til å løse denne samhandlingsfloken, for vi har mer enn nok av erfaring nå til å si at det kommer ikke til å virke. Det er derfor jeg mener vi må gå fundamentalt til verks på finansiering, på styring, på organisering og på ansvar. Vi må rett og slett tenke helt nytt om disse pasientforløpene og hva kommunene og spesialisthelsetjenesten skal ha ansvaret for, for dagens tjenester er rett og slett ikke gode nok.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat