Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 17. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonen si undersøking av helsetenestenes samhandling om eldre (Innst. 447 S (2025–2026), jf. Dokument 3:10 (2025–2026))
Innlegget
Den virkelighetsbeskrivelsen deler jeg ikke. Det er vel ingen regjering, og det stortingsflertallet vi har nå, som har bevilget mer penger til norske kommuner. Jeg er også veldig glad for å se at de endringene vi har gjort i tilskuddsordningen for sykehjemsplasser og heldøgns omsorgsboliger, har vært helt nødvendig. Hvis jeg ikke husker feil, har vel antall tilsagn gått opp med to–tregangeren i år. Det er bl.a. fordi vi har tatt bort en del av disse ganske byråkratiske kravene som gjorde at kommunene hadde for liten fleksibilitet i hvordan de ville bygge. Nå varsler vi også at vi kommer til å ta bort resterende krav, slik at så lenge kommunene forholder seg til bygningskravet i TEK17, mener jeg at de må få kunne bygge sykehjemsplasser og heldøgns omsorgsboliger på den måten de ønsker å gjøre det. Det er også en annen riksrevisjonsrapport som har kommet, som også er veldig bra, men den skal vi ikke diskutere i dag. Den tar opp mangelen på helsepersonell som en av de aller største utfordringene. Nå har vi en helsepersonellplan som jeg håper vi kan diskutere i Stortinget, som viser hvordan vi kan tette dette gapet.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat