Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Endret kostnadsramme for riksveiprosjektet E134 Røldal–Seljestad i Vestland (Innst. 453 S (2025–2026), jf. Prop. 99 S (2025–2026))
Innlegget
I Prop 99 S legger jeg fram forslag til endret kostnadsramme for prosjektet E134 Røldal–Seljestad i Ullensvang kommune i Vestland. Stortinget vedtok kostnadsramme for prosjektet i 2024. Prosjektet er i gang, og det var planlagt å åpne strekningen for trafikk i 2030. Dette er et veldig viktig prosjekt – det er et veldig viktig prosjekt for regjeringen – som flere har referert til allerede på talerstolen her. Det er et hovedveisamband mellom øst og vest i Sør-Norge, og veien er også en viktig transportåre mellom Østlandet og den sørlige delen av Vestlandet. Dagens vei har lav standard. Tunnelene på strekningen er lave og smale, og veien er mange steder svært smal, svingete og har bratte stigninger. Det betyr at den er særlig krevende, og kanskje særlig krevende for tungtrafikken. Prosjektet omfatter i hovedsak ny tunnel, som vil redusere stigningen vesentlig, og korte ned strekningen med om lag 6 kilometer. Dette vil bidra til at vi får en mer trafikksikker og framkommelig vei. Særlig på vinterstid vil det ha betydning, og det vil også korte ned reisetiden med om lag 18 minutter for tunge kjøretøy og om lag 12 minutter for personbiler. Dette er altså et veldig viktig prosjekt. Dessverre har vi kommet i den situasjon at det nå ikke er mulig å gjennomføre prosjektet innenfor kostnadsrammen. Det handler i all hovedsak om at entreprenøren, Bertelsen & Garpestad AS, meldte oppbud i mars. Det har blitt dyrere å bygge tunneler de siste årene, og konkursen har ført til ytterligere økte kostnader i prosjektet. Det er heller ikke funnet rom for å kutte i kostnadene i det pågående prosjektet. Derfor foreslår vi fra regjeringens side å øke kostnadsrammen med 342 mill. kr til 5 360 mill. kr. Jeg merker meg at komiteen har fremmet forslag i tråd med proposisjonen. Jeg vil uttrykke takknemlighet for den raske og gode håndteringen fra komiteen, som Stortinget nå ser ut til å følge opp. Det er veldig bra at man har klart å gjøre det på så kort tid. En særlig takk til komitélederen, som var resolutt i dialog med meg. Diskusjonen om kostnadsøkninger er veldig relevant på mange vis. Det er vi fra regjeringens side veldig opptatt av, så i forbindelse med NTP har vi satt i gang arbeid for å se på hva vi kan gjøre for å ta ned kostnader i veiprosjekter rent allment. Det tror jeg vil være i alles interesse.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat