Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonen si undersøking av helsetenestenes samhandling om eldre (Innst. 447 S (2025–2026), jf. Dokument 3:10 (2025–2026))
Innlegget
Takk til Riksrevisjonen for nok en god og lærerik rapport. Riksrevisjonens undersøkelse har vist at samhandlingen mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten har hatt svakheter – særlig for eldre med sammensatte behov. Pasienter er helt avhengig av at tjenestene henger sammen, men mange har opplevd at de ikke gjør det. Merknadene i saken peker på behovet for bedre koordinering, tydeligere ansvar og bedre informasjonsflyt. For Arbeiderpartiet er dette helt sentralt: Eldre pasienter skal møte én helsetjeneste, ikke bli sendt fram og tilbake mellom nivåene. En utskrivningsklar pasient skal ikke ligge på sykehus, men få komme hjem til kommunen sin på riktig nivå i omsorgstrappen når pasienten er klar for det – såkalt utskrivningsklar. Det er ikke bra for pasienten – eller pårørende – å oppholde seg på feil plass i helsetjenesten. Det fører også til at helsepersonell ofte må bruke kompetansen sin på feil sted, i stedet for der den trengs mest. Dessuten viser det også hvor viktig det er med riktig oppgavedeling i tjenestene, slik at kompetansen brukes der den gir best effekt. Uten dette er det vanskeligere å få til behandling på riktig nivå, og det utfordrer utviklingen av en bærekraftig helsetjeneste. Statsråden har over tid vært tydelig på disse utfordringene og har jobbet for å få fram forbedringer, gjennom bl.a. Ventetidsløftet, arbeidet med bedre pasientforløp og oppfølging av samhandlingsreformen. Samtidig viser Riksrevisjonen at styringen og oppfølgingen ikke har vært god nok, og at det fortsatt er behov for å følge bedre opp at tiltakene faktisk virker i praksis. Vi ser spennende initiativer, f.eks. fra min egen region, som LofotENhelsetjeneste, et samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og kommunene der man faktisk prøver å få tjenestene til å henge bedre sammen i praksis. For Arbeiderpartiet er veien videre klar: Vi må styrke kommunehelsetjenesten slik at flere eldre kan få gode tjenester, og slik at kommunene faktisk har kapasitet til å ta det ansvaret de har. Det betyr ikke nødvendigvis mer penger, det kan være verktøy for bedre bruk av de ressursene man allerede har. I dette ligger selvfølgelig samhandling med tillitsvalgte og vernetjenesten. Vi må i større grad planlegge tjenestene sammen, mellom kommunene og sykehusene, slik at kapasiteten faktisk henger sammen. Vi står foran en kraftig vekst i antall eldre. Da har vi ikke råd til at tjenestene ikke henger sammen. Eldre mennesker skal møte én helsetjeneste med kvalitet, sammenheng og trygghet. Det er dette Arbeiderpartiet vil bygge videre på.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat