Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonen si undersøking av helsetenestenes samhandling om eldre (Innst. 447 S (2025–2026), jf. Dokument 3:10 (2025–2026))
Innlegget
Jeg hadde egentlig tenkt å holde nok et innlegg om hvordan regjeringen og Arbeiderpartiet sleper beina etter seg i eldreomsorgen, men det får vi mange muligheter til framover. Jeg velger heller å ta for meg noe helt annet og noe som jeg stadig lar meg fascinere over innenfor helse- og omsorgspolitikken, og det er partiet Høyre. I innlegget til representanten fra partiet Høyre, men også i replikkvekslingen med statsråden, snakker partiet Høyre om kompetansekravene innenfor helse- og omsorgssektoren. Da blir jeg litt i tvil. Hva er det egentlig partiet Høyre mener om dette? Så sent som i går hadde vi en avstemning i denne salen der det var et forslag fra Fremskrittspartiet, SV og Rødt om å be regjeringen om å stoppe arbeidet med å fjerne kompetansekravene, at man ikke skulle gå videre med det som nå ligger i støpeskjeen. Da hadde partiet Høyre muligheten til å bidra til å stoppe det, men det valgte de ikke å gjøre. Det ble 49 stemmer for og 51 stemmer mot, og forslaget fikk ikke flertall – med partiet Høyres stemmer. Og så står man her og snakker om at det er å senke ambisjonene, og det er ikke rett vei å gå. Men når man har muligheten til å gjøre noe med det i denne salen, velger partiet Høyre nok en gang å være støttehjul for regjeringen. Det er ja, ja, men nei, nei – opp som en løve og ned som en skinnfell konsekvent fra partiet Høyre. Hvis man virkelig hadde ment alvor med det man sier om kompetansekravene, burde man ha støttet forslaget fra Fremskrittspartiet, SV og Rødt i går istedenfor å stemme det ned, og ikke etterpå stå i stortingssalen og holde flammende innlegg om hvorfor dette er feil vei å gå. Man benytter seg ikke av muligheten til å gjøre noe med det. Jeg håper partiet Høyre kan tegne seg og komme opp og redegjøre for hvorfor man valgte å stemme imot et forslag som ville stoppet dette, siden de åpenbart er enig med Fremskrittspartiet om at det er rett å videreføre kompetansekravene innenfor helse- og omsorgstjenestene, særlig i kommunene. Det håper jeg partiet Høyre kan redegjøre for, for det tror jeg det er veldig mange der ute som lurer på – hva de egentlig mener når de står her og snakker for det, men stemmer imot det i Stortinget. Det henger i hvert fall ikke på greip.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat