Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonen si undersøking av helsetenestenes samhandling om eldre (Innst. 447 S (2025–2026), jf. Dokument 3:10 (2025–2026))
Innlegget
Riksrevisjonens rapport er alvorlig, men også svært viktig, og den peker på at mange eldre ikke får sammenhengende tjenester i dag. Funnene viser at det er mangelfullt på flere nivåer. Det er både et politisk ansvar og et ledelsesansvar i tjenestene. Det er også en utfordring hvordan helsetjenestene over tid har skapt grøftekanter som gjør det for vanskelig for for mange å sikre gode samarbeid internt, men også på tvers av nivåer – med pasienten i sentrum. Det er til tross for at fagfolk hver eneste dag har det som mål: pasientbehandling i ypperste klasse. Konsekvensen er at vår felles helsetjeneste ikke blir én tjeneste, og at for mange dører mellom leddene går ut over pasientbehandlingen. Med det sagt, det skjer svært mye godt i vår felles helsetjeneste, la oss huske på det. Det betyr likevel ikke at vi ikke skal ha et blikk på de utfordringene vi står overfor. Systemkritikken er avgjørende i alt forbedringsarbeid, men særlig i denne saken, for vi blir flere eldre, vi blir færre i yrkesaktiv alder og gapet mellom hvilke tjenester vi skal tilby til enda flere, blir større om vi ikke tar kraftfulle grep. Nettopp kraftfulle grep er et viktig stikkord i denne debatten. For Arbeiderpartiet har initiert en helsereform med mål om å sikre en sammenhengende helsetjeneste. Vi skal riste i byggverket, ta bort barrierer og sørge for at fagfolk kan gi pasienter helsetjenestene de har krav på, men som også gir bedre pasientbehandling, behandling som ikke skal være «knagget» av hvem som eier tjenesten. Som et ledd i dette arbeidet mener jeg at helseministerens Prosjekt X er et viktig svar på Riksrevisjonens kritikk – samhandlingsprosjekter som nettopp skal bygge ned terskler og sørge for at tjenestene ikke bare snakker sammen, men også jobber sammen. Prosjekt X på Voss sjukehus er et slikt eksempel. Der skaper man én reell dør inn til helsetjenesten som syr sammen kommunen og sykehus i første pasientmøte. Prosjekt X i Tromsø er et annet eksempel hvor man tar tak i problemene med utskrivningsklare pasienter, som særlig ramme eldre. Målet er trygge utskrivninger, bedre samhandling og nye digitale løsninger for fagfolkene. Dette er to viktige prosjekter som utvikles i tjenesten – av fagfolk med pasienten i sentrum – og som grunnsteiner for den sammenhengende helsetjenesten vi trenger over hele landet. Mangel på nok fagfolk er også en utfordring. Derfor er Helsepersonellplanen 2040, som ble lagt fram på fredag forrige uke, et svar på Riksrevisjonens rapport. Planen skal bidra til at vi utdanner, rekrutterer og beholder flere fagfolk i vår felles helsetjeneste – bedre samhandling, mer kompetanse, mindre lederspenn og mer ledelse, og et reelt heltidsløft som tar ned antall personer særlig eldre opplever at de må forholde seg til på vakt i tjenesten. Systemkritikken svares ikke ut av én løsning, vi må helhetlig til verks. Riksrevisjonens rapport gir et nødvendig push, et push Arbeiderpartiet tar.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat