Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 17. jun 2026

Lars Haltbrekken
Lars Haltbrekken
Sosialistisk Venstreparti·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Menneskerettighetene i Norge 2025 – NIMs årsmelding (Innst. 323 S (2025–2026), jf. Dokument 6 (2025–2026))

Innlegget

Det går kanskje litt over stokk og stein når man påstår at behandlingen i denne sal av ulike konvensjoner har vært for dårlig. Det man indirekte sier – og jeg beklager hvis det er et uparlamentarisk uttrykk – er at flertallet i denne sal har vært dumme. Det synes jeg er en merkelig indirekte påstand å komme med. Flertallet i denne sal slår heldigvis ring om menneskerettighetene og NIMs viktige rolle for å forsvare menneskerettighetene, særlig i en tid hvor de utfordres og trues av ulike krefter. At det også finnes parti i Norge som synes at forsvaret av menneskerettighetene er for sterkt, er mildt sagt merkelig. Jeg er glad for at flertallet ikke deler Fremskrittspartiets syn, men tvert imot står opp både for menneskerettighetene og for at vi skal ha noen som hegner om dem også i Norge, på sin uavhengige måte.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat