Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 17. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonen si undersøking av helsetenestenes samhandling om eldre (Innst. 447 S (2025–2026), jf. Dokument 3:10 (2025–2026))
Innlegget
Riksrevisjonen slår fast at mange pasienter som burde fått hjelp i kommunene, i stedet havner på sykehus. De slår også fast at flere kommuner ikke har kapasitet til å ta imot utskrivningsklare pasienter, og at det truer bærekraften i helsetjenesten. Antall eldre over 80 år vil øke med 50 pst. allerede innen 2033, og behovet for kompetanse i kommunene blir større, ikke mindre, vil jeg anta. Da er det vanskelig å forstå at regjeringen svarer med å sende på høring et forslag om å fjerne kompetansekravene i helse- og omsorgstjenestene. Riksrevisjonen peker jo nettopp på mangel på både kapasitet og kompetanse og er bekymret for framtidens helsetjenester. Det kom også tydelig fram i rapporten som ble lagt fram i Stortinget i forrige uke. Så spørsmålet er: Er statsråden enig i at Riksrevisjonens rapport viser at problemet er mangel på kompetanse og ikke for mye kompetanse?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat