Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))
Innlegget
Denne saken gjelder et representantforslag om kontroll av drivstoffkjedenes prissetting i lys av den sterke prisøkningen som fulgte etter den internasjonale uroen som startet i Iran 28. februar. Situasjonen oppsto da Israel og USA 28. februar gjennomførte et koordinert angrep mot Iran, og Iran som følge av dette blokkerte Hormuzstredet, der en femtedel av verdens olje passerer. Konflikten sendte prisene på fossile brensler raskt opp, med oljeprisen stigende fra om lag 70 dollar fatet til godt over 100 dollar. Det som da skjedde i Norge, er at pumpeprisene fulgte like etter. Som et resultat av dette ble et avgiftskutt vedtatt på bensin og diesel fra 1. april 2026, og forslagsstillerne har her tatt til orde for en undersøkelse av prisutviklingen og for eventuelle tiltak som ble gjort for å unngå å senke prisene da avgiftene ble senket. Komiteen viser til at drivstoffprisene påvirkes av flere forhold, og at Konkurransetilsynet allerede har ansvar for å følge opp markedsadferd og prissetting. Det er forskjellige syn i komiteen på behovet for ytterligere tiltak, og jeg ønsker med dette også å opplyse om FrPs innstilling. Vi ønsker å kutte avgiftene. Det var derfor vedtok dette. Vi ønsker at avgiftskuttene skal komme forbrukerne og næringslivet til gode. Vi ønsker å kutte i kostbar symbolpolitikk og dyr og dårlig klimapolitikk. Det er også derfor vi synes det er besynderlig og underlig at alle partiene her på Stortinget ønsker en dobling av CO2-avgiften innen 2035, som vil doble avgiftene ved pumpene og doble pumpeprisen for forbrukerne. Dette ønsker vi å kutte. Vi har foreslått en endring i et forslag et annet parti vil ta opp, og hvis vi får det gjennom, ønsker vi også å se på hva som skjedde de første dagene. Vi er opptatt av at avgiftskutt skal komme forbrukere, næringsliv og bilister til gode.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat