Replikk · 17. jun 2026

Marius Arion Nilsen
Marius Arion Nilsen
Fremskrittspartiet·Aust-Agder

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg vil bare bemerke at det er mitt slips representanten Pollestad lånte. Jeg har slipset mitt på plass. Det blir nevnt en god sosialdemokratisk ånd, og den gode sosialdemokratiske ånden har i de siste statsbudsjettene vært å foreslå en økning i CO2-avgiften. Der Senterpartiet – som låner slips – har vært flinke og kuttet den, har det som oftest vært i forhandlingene. Der er Senterpartiet de som har ført sosialdemokratisk politikk, ifølge den definisjonen som var her. Det er jo ganske spesielt å høre. Er det da sånn å forstå at regjeringen egentlig handler i dårlig sosialdemokratisk ånd, når man hele tiden ønsker å øke CO2-avgiften?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat