Replikk · 17. jun 2026

Marius Arion Nilsen
Marius Arion Nilsen
Fremskrittspartiet·Aust-Agder

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))

Innlegget

Nei, jeg har absolutt ingen ambisjoner om å føre en god sosialdemokratisk politikk. Det som oftest en mer aktiv stat, høyere skatter og avgifter og mindre frihet for folk. Vi ønsker FrPs politikk, som selvfølgelig vil være vesentlig mye bedre. Statsråden nevnte klima, og det er en helt perfekt overgang til det neste spørsmålet mitt. Som jeg nevnte i min litt hastige tale her i sted – grunnet printerproblemer – er det planer om å øke CO2-avgiften til 3 400 kr per tonn i 2035. Finansministeren svarte på et skriftlig spørsmål fra meg nylig om hva det ville bety for CO2-avgiften ved pumpene. Den vil da dobles fram mot 2035. Nå er allerede avgiftene ca. halvparten av bensinprisen, men i god arbeiderpartisosialdemokratisk ånd, skal man altså øke den ytterligere. Hva er god sosialdemokratisk politikk da? Er det å øke avgiftene til himmels, som man har vedtatt, eller er det å kutte, som enkelte her i salen påstår?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat