Replikk · 17. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))
Innlegget
Det er prissettingen vi diskuterer, og det er jeg egentlig skal fram til. Dette med sosialdemokratisk politikk ble jo nevnt av andre, og jeg synes det er litt morsomt, all den tid man ønsker å doble avgiftene. Det var mitt poeng her. Da er spørsmålet: De prisene vi nå ser med avgiftslettelser, er Arbeiderpartiet strengt tatt imot – man er mot dem, og man ønsker å heve CO2-avgiften til himmels, sikkert også godt videre etter 2035. Kan statsråden da svare på hvilke priser man ønsker? Er det høyest mulig priser ved drivstoffpumpene, med disse CO2-avgiftene, eller ønsker man å senke dem, slik enkelte påstår?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat