Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg skal bare oppklare litt. Det ble et litt hastig saksordfører- og FrP-innlegg i sted. Hvis noen var i tvil, er det for oss absolutt ingen ambisjon eller intensjon om å føre sosialdemokratisk politikk. Vi er nemlig imot å øke skatter og avgifter og innskrenke folks frihet. Vi ønsker valgfrihet, senkede skatter og avgifter og en mindre aktiv stat. Det er derfor vi ønsker å stemme for Senterpartiets forslag nr. 1, med den endringen i ordlyden som Senterpartiet foreslår, om at man skal undersøke det som skjedde. Vi ønsker selvfølgelig også at man skal se på hvor mye av drivstoffprisene som er avgifter, hvor mye det er for biodrivstoff, og ikke minst på hvor mye de forskjellige klimatiltakene som innføres, koster, og som får utslag i pumpeprisen og treffer lommeboken til folk flest. Når vi snakker med næringslivet, og når vi snakker med folk flest, er de veldig tydelig på at denne avgiftslettelsen, som dessverre er midlertidig, og som burde vært forlenget, slik FrP ønsker, har hjulpet dem godt gjennom en tid med høye drivstoffpriser. Det er ikke alle som har elbil. Næringslivet trenger å få kjøretøyene sine fram, og de bruker drivstoff. De høye drivstoffprisene gir seg utslag i høye sluttbrukerpriser på grunn av frakt, så det er en fordel for oss alle og har god effekt på renten å kutte disse avgiftene. Når det er sagt, vil det være slik, som jeg har nevnt et par ganger, at når man planlegger å øke CO2-avgiften til 3 400 kr per tonn CO2 i 2035, vil det mer enn doble dagens CO2-avgifter ved pumpeprisen. Det går fra i underkant av 5 kr opp til rundt 10 kr per liter. Det er verdt å merke seg at de partiene som stemte for dette – det vil si alle unntatt FrP – kommer til å øke drivstoffprisene betraktelig framover. Fremskrittspartiet vil altså stemme for Senterpartiets forslag nr. 1, med endret ordlyd.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat