Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 17. jun 2026

Per-Willy Amundsen
Per-Willy Amundsen
Fremskrittspartiet·Troms

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om EOS-utvalgets årsmelding 2025 (Innst. 319 S (2025–2026), jf. Dokument 7 (2025–2026))

Innlegget

La meg starte med å slutte meg til saksordførers innledning og henvisning til viktigheten av EOS-utvalget. Det er viktig at vi har kontroll på våre hemmelige tjenester. Det er særdeles viktig at de er underlagt demokratisk kontroll, og det er veldig godt å se at Stortinget i bredt står veldig sammen om dette. Det er altså helt avgjørende viktig, særlig i en tid hvor disse tjenestene er umåtelig viktige i den internasjonale situasjonen vi står i, med de nye truslene vi ser, både når det gjelder indre og ytre fiender. Beskyttelse mot disse er tross alt statens desidert viktigste oppgave og grunnlaget for statens legitimitet. Da er også EOS-utvalget viktig for at vi skal kunne klare å kunne kombinere ulike hensyn: ivareta sikkerheten på en god måte samtidig som det ikke skal være så inngripende at det får konsekvenser og gi brudd på viktige menneskerettigheter, og ikke minst skal det skje på en forsvarlig måte, innenfor vårt demokrati og vår konstitusjon. Så det er det bare å slutte seg til. Jeg har samtidig behov for å påpeke det som også nå er en komitémerknad, og det synes jeg er veldig bra, som viser til sendrektigheten i saksbehandlingen når det gjelder klareringssaker. Det er et problem. Det gjelder ikke kun i Forsvaret, det gjelder også i politiet og på en rekke andre områder hvor disse viktige funksjonene ikke i tilstrekkelig grad ser ut til å holde tritt. Vi må ha et godt klareringsregime. Det framstår i hvert fall som at man ikke så langt, på tross av gjentatte påpekinger fra EOS-utvalget, ikke har fått opp hastigheten. Det er på mange måter også en utfordring når det gjelder kvaliteten på de viktige tjenestene som EOS-utvalget skal ettergå og kontrollere på vegne av Stortinget. La dette være siste gang vi må be regjeringen rydde opp i disse forholdene. Vi har masse dyktige politifolk og masse dyktige folk som kan gjøre en innsats i Forsvaret, som opplever at saksbehandlingen står i veien for det. Så er det også sagt. Jeg vil på vegne av Fremskrittspartiet og øvrige partier som er med på forslaget, ta opp forslaget som FrP er en del av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Per-Willy Amundsen (Fremskrittspartiet) — Innlegg · 17. jun 2026 — OverStortinget