Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 17. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om EOS-utvalgets årsmelding 2025 (Innst. 319 S (2025–2026), jf. Dokument 7 (2025–2026))
Innlegget
Jeg stiller spørsmålet rett og slett fordi vi ser at dette ofte kan framstå som en god løsning i mange saker, og så er kanskje erfaringen at det blir det stikk motsatte. Det er jo et problem med den norske statsforvaltningen i stort at det etter hvert er blitt ganske omfattende og lange linjer fra topp til bunn. Vi har etter hvert utstyrt oss med såpass mange underliggende etater og direktorater at det kan vel være en utfordring for noen hver statsråd, vil jeg tro, å ha oversikt over alt. Når man får en egen organisasjon som skal løse et pålagt mål, er det ikke nødvendigvis sånn at man klarer å løse det målet, eller har den klare styringen på hvordan det skjer, og om det skjer på beste måte. Jeg ønsker bare å utfordre på et prinsipielt nivå: Går vi for langt i dette landet med å opprette direktorater og skape nye byråkratiske systemer?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat