Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Melding for året 2025 fra Sivilombudet (Innst. 400 S (2025–2026), jf. Dokument 4 (2025–2026))
Innlegget
Per-Willy Amundsen (FrP) [12:38:54] (komiteens leder): Det kan ikke være noen tvil om viktigheten av Sivilombudet. Det er mange mennesker, mange borgere i dette landet som utsettes for urett fra offentlig forvaltning – alle disse tjenestene som skal leveres på ulike nivå – og det er et stort problem. Derfor er det veldig viktig at vi har en slik instans og institusjon som det Sivilombudet representerer. Jeg føler likevel grunn til å påpeke at det kanskje har vært en overvekt – og det har det for så vidt også vært tidligere – i valg av saker, for å si det sånn. Det kunne egentlig vært tatt videre fra den forrige debatten – om soningsforhold eksempelvis. Jeg viser igjen til at Norge er et av de mest liberale landene i verden når det gjelder soningsforhold, men med den fremstillingen man fikk i forrige sak, fra NIM, og den fremstillingen vi får når vi leser meldingen fra Sivilombudet for 2025, og ser hvilke saker Sivilombudet velger å engasjere seg i, skapes det et helt annet bilde. Ja, det skjer også overgrep der. Ja, det skjer åpenbart urett i soningen i norske fengsler også – det skjer overalt – men jeg skulle ønske at man i Sivilombudet i større grad konsentrerte seg om sin kjernefunksjon. Det er nok av områder i det norske samfunnet hvor Sivilombudet i større grad kunne velge å rette sitt fokus. Det har vi påpekt gjennom våre merknader, og vi har også tatt det opp tidligere. Vi har fra Fremskrittspartiets side gitt uttrykk for det i møter med Sivilombudet. Det er fremdeles slik at det på mange andre områder er en økning av klager, f.eks. innenfor helse og omsorg – svikt i veiledningsplikten, viktige funksjoner. Dette skal ivaretas av Sivilombudet, men blir dessverre ikke prioritert i tilstrekkelig grad, all den tid man har så lang saksbehandlingstid på disse områdene. Det er mange mennesker som opplever urett, som opplever systemfeil, og som skal prioriteres. Det er nærmest den lille borgeren mot den store allmektige stat eller kommune. Det er mange områder jeg skulle ønske at Sivilombudet i fortsettelsen velger å ta tak i, og at man ikke i så stor grad velger et tema som kanskje også ettergås av svært mange andre organisasjoner og institusjoner – med referanse til forrige sak, som handlet om NIM, hvor disse forholdene også var tema. La det ikke herske noen tvil: Fremskrittspartiet er opptatt av Sivilombudet. Vi er opptatt av at Sivilombudet settes i stand til å gjøre sin jobb og ivareta enkeltmenneskets rettigheter og evne til å stå opp mot det som i mange tilfeller oppfattes som en for mektig stat som misbruker sin makt overfor borgere i enkeltsituasjoner.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat