Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Menneskerettighetene i Norge 2025 – NIMs årsmelding (Innst. 323 S (2025–2026), jf. Dokument 6 (2025–2026))
Innlegget
Jeg vil få starte med å takke Norges institusjon for menneskerettigheter, NIM, for en god og grundig årsmelding. NIM har en sentral rolle i vårt demokrati, og institusjonen skal fremme og beskytte menneskerettighetene i Norge. Årsmeldingen gir Stortinget et viktig bilde av både utviklingen og utfordringene på menneskerettighetsfeltet. Det overordnede bildet er at menneskerettighetene fortsatt står sterkt i Norge. Det skal vi være veldig glad for. Årsmeldingen er også en tydelig påminnelse om at dette ikke er noe vi kan ta for gitt. NIM minner oss på at respekten for menneskerettighetene er på retur i store deler av verden, og at også Norge har utfordringer, bl.a. knyttet til retten til privatliv, forholdene i fengslene, vold i nære relasjoner, barns rettigheter og digitalt utenforskap. Det er særlig grunn til å merke seg at menneskerettslige utfordringer ofte rammer dem som allerede står i en sårbar situasjon. Barn, eldre, innsatte, mennesker med funksjonsnedsettelser, samiske rettighetshavere og personer som sliter med å forstå eller håndheve egne rettigheter, er blant de gruppene som omtales i meldingen. NIM peker bl.a. på alvorlige utfordringer i norske fengsler, med innlåsing og isolasjon og bruk av sikkerhetscelle. Det er krevende funn, og spesielt når det gjelder barn og innsatte med psykiske lidelser. Menneskerettighetsarbeidet handler ikke bare om store prinsipper og internasjonale konvensjoner. Det handler om hverdagen til enkeltmennesker, om hvordan staten, kommunene og fellesskapet møter folk når de trenger rettigheter, vern og tjenester aller mest. For Arbeiderpartiet er det grunnleggende at menneskerettighetene skal ligge fast som en bærebjelke i demokratiet vårt. Samtidig må vi være ærlige på at oppfølgingen ofte ligger i det praktiske, i ressurser, regelverk, kompetanse, samordning og politisk vilje. Derfor er NIMs årsmelding viktig. Den gjør ikke alltid politikken enklere, men den gjør grunnlaget vårt bedre. Jeg vil igjen få takke NIM for årsmeldingen og for det viktige arbeidet de gjør.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat