Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Melding for året 2025 fra Sivilombudet (Innst. 400 S (2025–2026), jf. Dokument 4 (2025–2026))
Innlegget
Jeg synes ikke en del av det komitéleder Amundsen kommer med i både denne saken og forrige sak, kan stå uimotsagt. Han skyter i grunnen i alle retninger i dag. I forrige sak var det omtrent å høre som at menneskerettighetene er noe tullball venstresida har funnet på. Jeg synes det er ganske alvorlig å høre lederen av kontroll- og konstitusjonskomiteen stå og raljere slik i arbeidet for å styrke menneskerettighetene. Menneskerettighetene er rettigheter alle mennesker i hele verden har, uavhengig av kjønn, alder, legning, livssyn og hvor i verden en bor. Derfor må det jobbes for det både nasjonalt og internasjonalt, noe en jo tok initiativ til etter andre verdenskrig, og fikk det inn i internasjonale avtaler. Dette er eldgamle tanker om at det finnes noen universelle menneskerettigheter som skal gjelde alle mennesker i verden. Dette er noe verken Rødt, SV, Fremskrittspartiet eller Anders Langes parti, for den saks skyld, har funnet på. Dette er tanker som egentlig stammer helt fra antikken, om at det finnes den type universelle menneskerettigheter. I debatten vi nå har, om Sivilombudet, sa komitélederen noe sånt som at Sivilombudet heller burde konsentrere seg om kjerneoppdragene sine. Sivilombudet har en svært viktig jobb. Det rettslige grunnlaget for Sivilombudets arbeid finnes allerede i Grunnloven, og så har vi det mer spesifikt i sivilombudsloven. Det er et svært viktig instrument, et svært viktig organ. Det er Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen, for å sørge for at den enkelte innbygger ikke skal utsettes for urett fra den offentlige forvaltningen. Det er svært viktig. Sivilombudet er et nasjonalt forebyggingsorgan etter FNs tilleggsprotokoll til torturkonvensjonen. Er Fremskrittspartiet imot det? Å stå her og raljere slik over det viktige arbeidet Fremskrittspartiet gjør – unnskyld, det viktige arbeidet Sivilombudet gjør – synes jeg er svært beklagelig, og jeg synes noen må si fra om at det ikke er verdig å holde på å argumentere slik. En kan nesten lure på om Fremskrittspartiet er imot at myndighetene skal jobbe imot og forebygge tortur. Sivilombudet har i alle fall fått det oppdraget, og jeg synes vi skal være takknemlige for at de gjør den jobben så grundig, innenfor et svært viktig område.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat