Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Melding for året 2025 fra Sivilombudet (Innst. 400 S (2025–2026), jf. Dokument 4 (2025–2026))
Innlegget
Dette blir jo bare verre og verre. Jeg tror egentlig at jeg aldri har opplevd noe lignende i mine 25 år i denne salen – at vi i det hele tatt skal ha en diskusjon om menneskerettighetene og om hvem som støtter menneskerettighetene. Igjen ble venstresiden dratt opp. Er vi ikke alle enige om menneskerettighetene, de universelle menneskerettighetene, at det er noe vi skal jobbe for nasjonalt og internasjonalt, at alle mennesker er like mye verdt, uansett hvor de bor, og at det skal vi kjempe for og verne om? Nå diskuterer vi altså Sivilombudets årsmelding. Sivilombudet har som en av sine oppgaver, sammen med mange andre oppgaver, ansvaret for å forebygge tortur og kontrollere det i henhold til internasjonale konvensjoner. Er Fremskrittspartiet imot det da? Er Fremskrittspartiet imot torturkonvensjonen, er det slik å forstå? Det må jo være resultatet av det som er blitt sagt nå fra talerstolen. Jeg må si til alle dem som jobber i Sivilombudet, og som har hørt denne diskusjonen, og som har hørt komitélederens raljering: Det er jo nærmest sjokkerende å være vitne til noe slikt. Jeg synes vi skal manne oss opp og takke Sivilombudet for den jobben de gjør på dette området og på mange andre områder. Med økende saksmengde og presset for ressurser gjør Sivilombudet en svært viktig jobb. Så tror jeg for min del at jeg vil avslutte debatten med det gamle ordtaket: Tomme tønner ramler mest.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat