Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))
Innlegget
Kvelden før avgiftene på bensin og diesel skulle settes ned i påskeuka, var det flere drivstoffkjeder som økte prisene. Det grepet gjorde at avgiftskuttet kunne havne i lommene på direktørene i drivstoffselskapene og ikke hos folk. Vi må komme til bunns i hvordan drivstoffkjedene har operert, og hvor 5,6 mrd. kr av fellesskapets midler har havnet. Har de havnet i drivstoffkjedenes lommer? Enkelte drivstoffkjeder har argumentert med at de kan ha kjøpt inn drivstoffet til en høyere pris, men avgiftene som ble redusert eller fjernet, har vært innbakt i prisen. De mener dermed at det vil ta tid før avgiftskuttet slår inn for kundene. Dersom det hadde stemt, burde det også ta en god stund før en generell prisoppgang på oljemarkedet gir seg utslag i økte priser for drivstoffkjedenes kunder, men det ser vi ikke. Det tar kort tid fra oljeprisen på verdensmarkedet øker, til prisene øker ved pumpen, Den 1. april i år advarte Konkurransetilsynet om at det ikke var sikkert at det var kundene som fikk avgiftskuttet krone for krone, fordi etterspørselen etter bensin og diesel bare i liten grad vil variere i takt med prisene. De pekte på at det åpner for at en større andel av avgiftskuttet vil kunne bli beholdt av kjedene. Dette er det viktig å granske. Har drivstoffkjedene kjøpt inn drivstoff til lave priser og så økt prisen til kundene når de ser at prisene øker på verdensmarkedet? Har i så fall avgiftskuttet havnet i lomma til drivstoffkjedene? Konkurransetilsynet eller Forbrukerrådet kan gjennomføre en slik gransking, og det er grunn til å tro at flere drivstoffkjeder har skodd seg og tjent kraftig på avgiftskuttet. Flere land har innført tiltak for å begrense hvor høye priser drivstoffkjedene kan ta, så dette er ikke en særnorsk problemstilling. Det er viktig å komme til bunns i spørsmålet om hvorvidt drivstoffselskapene har utnyttet situasjonen med krigen i Iran og tatt seg mer betalt enn nødvendig, og om selskapene har stukket avgiftskuttene i egen lomme. Det er gledelig å se at FrP i tolvte time gjennom en endring i et forslag har kommet til samme konklusjon. Verken i innstillingen eller i den offentlige debatten har de før nå kommet til den konklusjonen. Jeg håper at andre av dieselkameratene kommer til samme konklusjon. Med det tar jeg opp de forslagene som SV står bak, og melder at endringene som FrP fremmer til det ene forslaget, vil SV stemme for.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat