Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))
Innlegget
Virkningene av Donald Trumps og Benjamin Netanyahus krigshandlinger i Gulfen merkes over en hel verden, også her i Norge. Land rundt omkring i verden som produserer strømmen sin på diesel eller fossile brensler, har mange timers strømavbrudd. Næringslivet rammes, og private personer rammes. Men vi merker det som sagt også her. Ulike løsninger ble diskutert. Det ble gjort et vedtak. Det tar vi til etterretning. Finanskomiteen ordnet opp i revidert, slik at vi holder balanse og pengebruk under kontroll, og det er en midlertidig løsning som ble vedtatt. Denne debatten dreier seg ikke om det var rett eller ikke. Den dreier seg om hvorvidt bensinkjedene/drivstoffkjedene tok muligheten til å ta en ekstra profitt i denne perioden. Det er all grunn til å stille spørsmål ved det. Konkurransetilsynet advarte, som det står i merknadene her, og det er sånn at erfaringene med avgiftslette kan være at forretningsleddene tar en ekstraordinær profitt. Grunnen til at vi ikke er med på en spesiell gransking av dette, er at det som sagt er et midlertidig tiltak. Vi har organer som skal følge opp konkurransen i bransjen. Vi mener at disse organene får håndtere saken. Likevel synes jeg det er hyggelig – jeg må si det som sosialdemokrat – at særlig Rødt og SV er så opptatt av at man ikke tar ekstra profitt i leddene, og at konkurransen fungerer godt. Det er jo et kjent sosialdemokratisk syn at vi bruker privat sektor til å få effektive markeder, og at konkurransen er det som hindrer at bedrifter tar ut ekstra profitt, at prisene holdes nede, og at forbrukerne ivaretas. Sånn sett synes jeg at merknadene fra SV og Rødt peker i riktig retning. Forslag til tiltak som begrenser drivstoffkjedenes profitt på salg av bensin og diesel – forslag nr. 3, fra SV, Senterpartiet og Rødt – innfris nettopp ved at man sikrer at det ikke er prissamarbeid, at man sikrer at det er muligheter for konkurrenter til å etablere seg, og sørger for at det er god konkurranse i markedet. Sånn sett bruker vi markedet der det fungerer godt, og så bruker vi offentlig styring og offentlige tjenester der det fungerer godt. Det lover bra for et bredt rød-grønt samarbeid at vi samler oss om slike gode sosialdemokratiske løsninger.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat