Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 17. jun 2026

Trond Giske
Trond Giske
Arbeiderpartiet·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))

Innlegget

Dette er egentlig en debatt om hvorvidt drivstoffkjedene satte ned prisen tilsvarende avgiftskuttet, ikke avgiftskuttet i seg selv, men siden det nå har blitt en debatt om det, kan vi først fastslå at årsaken til høye drivstoffpriser verken er avgiftene under Solberg-regjeringen eller under Støre-regjeringen, men Donald Trump. La meg også si det sånn: Det er ikke akkurat i Arbeiderpartiets eller de rød-grønnes rekker man finner de ivrigste tilhengerne av Donald Trump i Norge. Det er en vanvittig politikk og en meningsløs krig. Man har brukt enorme summer på bombing og krigføring. Det er store menneskelige lidelser, store økonomiske tap, og man oppnår kanskje til slutt å få åpnet Hormuzstredet, som jo var åpent før man begynte denne krigen. Man kan ikke la disse avgiftsdebattene gå helt upåtalt. Sannheten er at en rekke avgifter under Solberg-regjeringen økte ganske kraftig. Da vi kom til budsjettframlegget for 2021, fra Solberg-regjeringen, hvor FrP da hadde hatt finansministeren i seks av de sju årene, var avgiftsnivået 6,7 mrd. kr høyere enn i 2013. Elavgiften økte, drivstoffavgiften økte, pendlerfradraget ble kuttet, sukkeravgiften økte, flypassasjeravgiften økte, og man fikk til og med oppå elavgiften sørget for to nye utenlandskabler, som har ført til den situasjonen vi har i strømmarkedet. Med den «track record»-en ville jeg kanskje gått litt stillere i dørene, spesielt hvis jeg het Hoksrud og satt i den regjeringen i en periode. Det er riktig at man i det siste budsjettet før man skulle til valg i 2021, fikk til noen kutt, men da vi overtok høsten 2021, la vi altså fram et statsbudsjett med 2,3 mrd. kr lavere avgifter enn det Solberg-regjeringen hadde lagt fram. Vi kan gjerne ta en liten håndbak om avgiftspolitikken. Jeg husker jeg gikk valgkamp mot FrP hjemme i Trøndelag i 2013. Da lovte FrPs kandidat at bare de fikk kloa i regjeringsmakten, skulle alle bompenger forsvinne. De fikk både finansministeren og samferdselsministeren, men bompengeavgiftene økte år for år.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat