Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))
Innlegget
Vi er like bekymret som andre for kostnadsveksten når det gjelder både strøm, drivstoff og andre ting. Spørsmålet er: Hvordan når man best dem som trenger det mest? Det var det vi var usikre på da vi diskuterte dette i vår, før noen, litt overraskende, kom fram til en enighet og trumfet det igjennom. Jeg legger merke til at Hoksrud ikke svarte på det faktum at da man satt med samferdselsministeren, finansministeren og nesten halve regjeringen, brukte man ikke det til å få ned avgiftene for folk flest. For det FrP hver gang velger når man har makt, er dem på toppen. Man hadde altså bortimot 30 mrd. kr i skattekutt, og likevel økte utgiftene for vanlige folk – bompenger, barnehageprisene økte med 40 pst., pensjonistene var fattigere i 2021 enn i 2013. Hvor ble det av alle disse pengene? Jo, de gikk til Sylvi Listhaugs naboer på beste Oslo vest. Det er de FrP velger når det virkelig gjelder.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat