Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 17. jun 2026

Tom Staahle
Tom Staahle
Fremskrittspartiet·Akershus

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Melding for året 2025 fra Sivilombudet (Innst. 400 S (2025–2026), jf. Dokument 4 (2025–2026))

Innlegget

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta ordet i denne saken, men jeg har hørt på innleggene fra representanten fra SV som nettopp var oppe på talerstolen, og hun har bl.a. tatt opp forholdene på Trandum. Jeg må si at menneskerettigheter er viktig, og jeg kjenner mange av dem som faktisk jobber på Trandum, og som står i særdeles krevende hverdager for å håndtere dem som er innsatt der oppe. Deres rettigheter og deres arbeidstakerrettigheter er også et element her. De står i en krevende situasjon, de behandler de menneskene som sitter der, med respekt og integritet, og de gjør en veldig, veldig god jobb. Jeg skulle ønske at også representanten Bae Nyholt hadde sett på det elementet da hun tok ordet fra denne talerstolen, for det blir utelatt i denne debatten. Det mener jeg er utrolig trist og utrolig skuffende. Faktum er også at den norske stat har ansvaret for hvem vi tar inn til Norge, hvordan vi håndterer dem mens de er her, og hvordan vi skal sende dem ut av landet. Der har vi et stort forbedringspotensial. Det ansvaret ligger til regjeringen og statsråden, og der mener jeg også at man svikter. Denne debatten er nok altså noe mer nyansert enn det representanten Bae Nyholt tar opp fra denne talerstolen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat