Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Amalie Gunnufsen
Amalie Gunnufsen
Høyre·Vest-Agder

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Regulering av pensjonar i 2026 og inntektstilhøve for pensjonistar (Innst. 451 S (2025–2026), jf. Meld. St. 10 (2025–2026))

Innlegget

Det er bred enighet i Stortinget om at alderspensjonen og satsene for minstepensjonen skal reguleres med et snitt av lønns- og prisvekst. Da er det litt merkelig å lese innstillingen, der det nesten framstilles som om dette er en ekstra tildeling gjort av Arbeiderpartiet. Arbeiderpartiet skriver, og jeg siterer: «I en urolig tid er det viktig for regjeringen Støre å sikre økonomisk trygghet for pensjonister og trygdede.» Jeg er helt enig i det, men den tekniske justeringen vi vedtar i dag, er et resultat av brede forlik og initiativ tatt under statsråder fra både Arbeiderpartiet og Høyre. Og godt er det, for brede forlik gir forutsigbarhet for mottakerne. På papiret gir årets oppgjør økt kjøpekraft for pensjonister og trygdede. Samtidig er vi nødt til å erkjenne at regjeringens økonomiske politikk og uro i verdensøkonomien gjør at mange opplever økonomisk usikkerhet. Den reelle inntektsutviklingen handler også om prisvekst, rentenivå og skattenivå. De siste årene har utgiftene for å bo og for å ha strøm i stikkontakten og mat på bordet økt for nordmenn, samtidig som skattene har gått opp, og når alt blir dyrere, er det nettopp lavinntektsgruppene som er aller mest sårbare. Dette bildet bekreftes også av Finans Norges forventningsbarometer, som i mai kunne melde om kraftig tilbakeslag for framtidstroen. Arbeiderpartiet gikk til valg på lavere renter, og det trodde folk på. I august 2025 var det et klart flertall som svarte at man trodde økonomien ville bli bedre det kommende året. Nå rapporter flertallet at økonomien det siste året ble dårligere enn forventet, og et flertall tror også at økonomien blir dårligere det kommende året. Å styrke økonomien til mennesker i lavinntektsgrupper handler om mer enn bare utbetalinger. For Høyre er det viktig at folk får beholde mer av pengene de tjener. Vi mener også det må bli mer lønnsomt å spare til egen pensjon ved å øke det årlige sparebeløpet i individuell pensjonssparing. I går la OECD fram sin rapport om norsk økonomi, og på arbeids- og sosialfeltet tegnes det et dystert bilde. Det er stor mangel på arbeidskraft, og Norge har det høyeste sykefraværet av alle OECD-landene. Det er likevel ett lyspunkt på vårt felt, og det er at sysselsettingen blant de eldste aldersgruppene har økt som et resultat av en bred politisk enighet i pensjonsforliket. Det er verdifullt, både for den enkelte, for arbeidslivet og for samfunnet som helhet. Med det vil jeg takke komiteen for en fin sesjon og ønske alle en god sommer.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat