Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Anne Lise Gjerstad Fredlund
Anne Lise Gjerstad Fredlund
Sosialistisk Venstreparti·Oppland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Endringer i statsbudsjettet 2026 under Landbruks- og matdepartementet (Jordbruksoppgjøret 2026) (Innst. 452 S (2025–2026), jf. Prop. 98 S (2025–2026))

Innlegget

Det er mye bra i dette jordbruksoppgjøret. Vi styrker velferdsordningene, satsene blir økt, og vi tar noen viktige steg for å gjøre hverdagen litt tryggere for dem som produserer maten vår. Det er viktig. Jeg er spesielt glad for at samordningen fjernes for tilskudd til avløsning ved svangerskap og permisjon. Det er viktig, og det betyr mye for mange kvinner i landbruket. Men samtidig sitter jeg igjen med et spørsmål som jeg opplever ikke svares særlig godt ut: Hvis samordningsregelen er urimelig når en skal ha barn, hvorfor er den plutselig grei når en blir syk? Jeg får ikke den logikken til å gå opp. For dette rammer akkurat de samme menneskene – bønder som er nødt til å ha en jobb ved siden av gården for å få økonomien til å gå rundt. Det er ikke akkurat unntaket i norsk landbruk. Det er hverdagen for mange, og mangesysleriet har jo blitt tatt opp fra talerstolen her allerede, bl.a. fra representanten Fiskaa. Når folk blir syke, blir inntekten utenfor gården trukket fra det de kan få til avløser. Konsekvensen er enkel: Noen lar være å skaffe avløser, noen går på arbeid når de burde vært hjemme, og noen står i fjøset selv om kroppen egentlig sier stopp. Vi vet også at den ytterste konsekvensen av det kan være dyretragedier og landbrukstragedier. Det er ikke fordi de ønsker det at de gjør dette. Det er fordi regnestykket ikke går opp. Avløsertilskuddet er ingen premie. Det er ikke en ekstra inntekt, men det er hjelp til å dekke en faktisk utgift når sykdom gjør at en trenger at noen andre gjør jobben på gården. Da blir det ganske rart at staten skal trekke i den hjelpen fordi en har vært nødt til å skaffe seg annen inntekt. Og så sier vi i denne salen at vi vil ha rekruttering til landbruket. Vi sier at vi skal styrke beredskapen, og vi skal ta vare på bøndene. Da kan vi ikke samtidig ha et regelverk som gjør det dyrere å være syk bare fordi en driver gård. SV er derfor tydelig på at vi må fullføre det arbeidet som vi har begynt på. Når vi først rydder opp i samordningsregelen på ett område, bør vi også rydde opp der den fortsatt skaper problemer. Blir en syk, skal en kunne få den hjelpen en trenger uten å bli straffet økonomisk for at en har arbeid utenfor gården. Det burde egentlig være ganske opplagt. Jeg oppfordrer folk: Det er ingen skam å snu. Bli gjerne med på forslag i saken fra SV og flere.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Anne Lise Gjerstad Fredlund (Sosialistisk Venstreparti) — Innlegg · 18. jun 2026 — OverStortinget