Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 18. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2026 under Finansdepartementet og Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (lønsregulering for arbeidstakarar i det statlege tariffområdet 2026 m.m.) (Innst. 461 S (2025–2026), jf. Prop. 100 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg registrerer at statsråden i liten grad har lyst til å snakke om den forskjellen som ligger i bevilgningen Stortinget har gitt både til seg selv og til statsråden, sammenliknet med de ansatte statsråden har ansvaret for. La meg spørre statsråden på en annerledes måte: Statsråden har tidligere, sammen med oss i SV, vært opptatt av små forskjeller og lik lønn for arbeid av lik verdi. Samtidig skal hele den økonomiske rammen i årets oppgjør avgjøres lokalt. Vi vet at lokal lønnsdannelse ofte kan gi større forskjeller mellom virksomheter og grupper over tid. Er statsråden bekymret for at denne modellen kan bidra til økte lønnsforskjeller i staten?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat