Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Bård Hoksrud
Bård Hoksrud
Fremskrittspartiet·Telemark

SakInnstilling fra næringskomiteen om Endringer i statsbudsjettet 2026 under Landbruks- og matdepartementet (Jordbruksoppgjøret 2026) (Innst. 452 S (2025–2026), jf. Prop. 98 S (2025–2026))

Innlegget

Det er artig å høre på Trygve Slagsvold Vedum, spesielt da han dro fram Alta og melkeproduksjon og sa at det ikke ville vært melkeproduksjon hvis FrP hadde styrt. Fremskrittspartiet hadde landbruksministeren i 6,5 år, og det gikk faktisk veldig bra. Jeg var selv som landbruks- og matminister i Alta og så på melkeproduksjon. Det gikk veldig bra, Trygve Slagsvold Vedum. Jeg tror kanskje du må forholde deg litt mer til fakta og hvordan tilfellet var. Hvis man er ute og prater med landbruket nå, tror jeg det er mange ting de er opptatt av, og ikke nødvendigvis bare det Trygve snakker om. Det handler bl.a. om å gjøre noe med skatter og avgifter, som er viktig for landet og folk i hele landet. Det er viktig for landbruket. I motsetning til Fremskrittspartiet kommer Senterpartiet i morgen til å si at fra 1. september skal avgiftene på drivstoff tilbake, som landbruket har vært veldig tydelig på at de er opptatt av at må gjøres noe med. Det betyr mye for landbruket i Norge. Det å redusere matmomsen betyr masse, både for folk og for landbruket. Det å se på andre typer skatter og avgifter Fremskrittspartiet foreslår å redusere, betyr også noe for bonden, og det betyr noe for folk i landbruket. Statsråden prøver hele tiden å fortelle hvor fæle FrP er. Han og hans parti ville fortsette å knekke en masse bedrifter i anleggsbransjen, men også landbruket var opptatt av å redusere drivstoffavgiftene. Arbeiderpartiet stemte imot å gjøre det i Stortinget. Jeg tror landbruksministeren også må gå ut og snakke med de folkene som jobber i landbruket. Mange stortingsrepresentanter fikk beskjed fra dem om at vi må gjøre noe her, fordi det koster så mye for mennesker i landbruket. Det er litt med hvordan man gjør ting. Man kan gjøre ting på forskjellige måter. Fremskrittspartiet er opptatt av at vi skal sørge for å ha gode rammebetingelser, men vi gjør ting på en annen måte enn dem som tror at det bare er å gjøre det på den måten de alltid har gjort det. Vi tror på andre måter å løse dette på – en mye bedre og mye smartere måte. Til landbruket: Fra 1. september risikerer man å få tilbake både CO2-avgift og andre drivstoffavgifter, som kommer til å få store konsekvenser for landbruket og alle andre i dette landet. Når vi i tillegg vet at Senterpartiet, Arbeiderpartiet, SV og MDG gjerne vil øke CO2-avgiften til 3 400 kr tonnet, noe som betyr en dobling av drivstoffavgiften, betyr det noe for bonden der ute.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat