Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 18. jun 2026

Bengt Rune Strifeldt
Bengt Rune Strifeldt
Fremskrittspartiet·Finnmark

SakMøte torsdag den 18. juni 2026 kl. 10

Innlegget

Det er regjeringens mål at den norske selvforsyningsgraden skal økes til 50 pst. innen 2030. Det er allment kjent at selvforsyningsgraden har gått mye ned de siste årene, og i fjor var den på et historisk lavt nivå. Høyre tar til orde for å be regjeringen evaluere hvordan virkemidlene i de årlige jordbruksoppgjørene bidrar til å nå selvforsyningsmålet på 50 pst. Lav selvforsyningsgrad skaper uro hos den vanlige mannen i gata og frykt for matmangel i krisesituasjoner. Norge er jo en nettoeksportør av matvarer. Er det ikke bedre å bruke begrepet dekningsgrad, for bedre å reflektere den reelle evnen til å sikre matforsyningen i landet?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat