Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Det er regjeringens mål at den norske selvforsyningsgraden skal økes til 50 pst. innen 2030. Det er allment kjent at selvforsyningsgraden har gått mye ned de siste årene, og i fjor var den på et historisk lavt nivå. Høyre tar til orde for å be regjeringen evaluere hvordan virkemidlene i de årlige jordbruksoppgjørene bidrar til å nå selvforsyningsmålet på 50 pst. Lav selvforsyningsgrad skaper uro hos den vanlige mannen i gata og frykt for matmangel i krisesituasjoner. Norge er jo en nettoeksportør av matvarer. Er det ikke bedre å bruke begrepet dekningsgrad, for bedre å reflektere den reelle evnen til å sikre matforsyningen i landet?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
