Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 18. jun 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Regulering av pensjonar i 2026 og inntektstilhøve for pensjonistar (Innst. 451 S (2025–2026), jf. Meld. St. 10 (2025–2026))
Innlegget
Jeg hadde i og for seg ikke tenkt å si noe, men allikevel: Når man har jobbet i lokalpolitikken gjennom mange år, er man der ute som folk bor, og jeg har truffet veldig mange både unge uføre og såkalte minstepensjonister som sliter. Hvis man skal ta bussen i mitt hjemfylke, får man ikke lov til å bruke bankkort, så man må sikre seg at man har kontanter for å kunne ta bussen. De færreste minstepensjonister har bil. Vi heier jo på alle som har bil, og at det er gode veier osv., men veldig mange må klare seg uten, og for å komme seg et eller annet sted er de prisgitt at noen kjører dem for å få tatt ut penger, slik at de kan ta bussen. En periode ble de også bedt om å gå av bussen. Jeg har opplevd noen historier som ikke er greie, og det gjelder veldig ofte de som har lav inntekt/pensjon. Det er ingen tvil om dette med dyrtiden, som man har snakket lenge om. Jeg synes det er veldig fint at man legger inn de 8 000 kr til minstepensjonistene som jeg forstår er lagt inn, men hva om man ikke hadde hatt den støtten som alle får til strømregningen sin? Regjeringen vet ikke i dag hvor mange som ikke har greid å bestille norgespris. Det er et åpent spørsmål. La meg tippe: Mange av dem som har utviklingshemminger og bor i kommunale boliger, omsorgsboliger og bofellesskap osv., har nok fått hjelp til å bestille norgespris. Når det gjelder eldre personer osv. – ofte er det damene som lever lengst og bor alene – spør jeg dem når jeg treffer dem: Har du bestilt norgespris? Norgespris? Det er godt strømstøtten er der. Det er mange, mange mennesker som ikke er digitale, som ikke har bestilt norgespris, og som betaler overpris på strømmen og i tillegg er pensjonister med lavest pensjon. Det mener jeg vi skulle tatt mer på alvor. Jeg kommer til å fortsette med å snakke om norgespris ut høsten – ikke norgespris i seg selv, men om dem som ikke har fått til å bestille norgespris. Vi har i vårt opplegg ment at makspris kunne gitt det som egentlig hadde virket. Så skal vi fortsette med det ut høsten. Jeg mener at regjeringen også skulle gjøre norgespris til makspris, og at det skal ha tilbakevirkende kraft.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat