Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Bård Hoksrud
Bård Hoksrud
Fremskrittspartiet·Telemark

SakMøte torsdag den 18. juni 2026 kl. 10

Innlegget

Skognæringen er svært viktig, den er et stort bidrag og betyr mye rundt omkring i Distrikts-Norge. Derfor vil jeg takke representanten Morgan Langfeldt som tar opp denne saken, og den haster mer enn det kanskje kan virke som. Dette er kjempealvorlig for næringen. Når tømmerterminalen på Lierstranda etter planen stenger ved utgangen av 2027, forsvinner ikke behovet for å frakte tømmer. Vi risikerer at en effektiv og konkurransedyktig løsning for norsk skognæring forsvinner. Leirstranda er Norges største terminal for utskiping av tømmer. Nærmere 1 mill. m³ tømmer og flis går igjennom terminalen hvert eneste år. Tømmeret kommer fra over 100 kommuner, fra Drangedal i Telemark i sør til Rendalen i nord. Dette er derfor ikke bare en lokal sak for Lier eller Drammen, men en sak av nasjonal betydning. Hvis man ikke klarer å finne en god løsning, kan det få store konsekvenser for mange. Norge har gått fra å være nettoimportør til å bli en stor eksportør av tømmer, om lag 40 pst. av det norske tømmeret eksporteres. Det betyr at vi er helt avhengige av effektive transportløsninger og tilgang til sjøen, men terminalen er også viktig for norsk industri. Da jernbaneforbindelsen Norske Skog Skogn ble brutt, kunne leveransen opprettholdes gjennom sjøtransport fra Lierstranda. Bare i 2025 gikk nærmere 100 000 m³ herfra til norsk foredling. Dette viser hvor viktig terminalen er som en sikkerhetsventil når transportlinjene brytes ved stormfellinger, eller når store mengder tømmer må raskt ut av skogen. Uten en ny løsning kan resultatet bli både dårligere avsetning, lavere pris til skogeierne, høyere transportkostnader og svekket konkurransekraft for hele næringen, og derfor har vi dårlig tid. Erfaringene fra forrige runde må være en kraftig advarsel. Den faglige utredningen pekte på Juve som det beste alternativet. Likevel ble løsningen stoppet, selvfølgelig, i den kommunale planprosessen bl.a. på grunn av frykt for mer trafikk på et dårlig veinett. Derfor er det viktig at man har godt samarbeid mellom Samferdsels- og Landbruks- og matdepartementet og statsrådene. Vi kan ikke ende opp igjen på samme sted med en masse gode utredninger, mange møter, store bunker med papirer, men uten at vi får på plass en løsning for tømmerterminal. Næringen gjennomfører nå en utredning sammen med NIBIO og Norconsult, med støtte fra bl.a. Landbruksdirektoratet. Når resultatet kommer i høst, må neste skritt være detaljplanlegging, organisering og finansiering. Jeg hørte statsråden sa at vi ikke kan bruke statlig plan, men hva vil statsråden da gjøre hvis det ikke er lokal vilje til å regulere det anbefalte området en har kommet fram til, til tømmerkai? Hvordan tenker statsråden, som er ansvarlig for denne næringen, og sørger for rammebetingelsene, at man skal løse dette da? En velfungerende havneløsning for utskiping av tømmer er en viktig del av en del av den offentlige infrastrukturen. Uansett hvor den nye havnen blir lokalisert, vil det være behov for betydelige investeringer. Derfor er et stort spørsmål til statsråden: Hvordan vil regjeringen sikre finansiering av en ny havneløsning, hvem man skal samarbeide med, og hvordan man skal klare å få det til på en god måte? Næringen kan ikke vente til terminalen stenger ved utgangen av 2027 før regjeringen finner ut hvem som har ansvaret, og hvordan dette skal finansieres og løses. Det haster nå veldig med å finne en løsning for skogeierne, transportnæringen og ikke minst den viktige norske skogindustrien. Jeg hører statsråden si at det er han og hans departement som nå har fått ansvaret for den nasjonale koordineringen. Det høres jo flott og fint ut, men jeg synes ikke statsråden er offensiv og frampå for å finne løsningen for denne næringen. Statsråden må være mer framme i skoene, være mer på. Det får enorme konsekvenser for veldig mange som driver innenfor skogbruket rundt omkring på Østlandet, hvis vi ikke klarer å få på plass en løsning. Så jeg håper at statsråden kan svare på spørsmålene mine om hvordan man skal klare å finne en løsning, hvordan vi skal klare å få finansiert dette, og ikke minst hvilken rolle han ønsker å ta framover. Jeg tror skognæringen både forventer og håper at vi ser en mer framoverlent og tydelig statsråd. Det er litt synd at noen av de partiene som sier de er opptatt av landbruk og skogbruk, velger å ikke delta i denne viktige debatten, som betyr så enormt mye for veldig, veldig mange i skognæringen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat