Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Elise Waagen
Elise Waagen
Arbeiderpartiet·Østfold

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Regulering av pensjonar i 2026 og inntektstilhøve for pensjonistar (Innst. 451 S (2025–2026), jf. Meld. St. 10 (2025–2026))

Innlegget

Jeg skal ikke bruke mye tid på historien, men det er verdt å nevne at når det var forhandlinger med det gamle systemet, var underreguleringen omtrent den samme som den faste underreguleringen som formelt ble innført med pensjonsreformen. Med andre ord er ikke det forslaget som ligger til behandling i dag, med en reell forhandlingsrett, nødvendigvis en gulloppskrift. Det er nettopp det å ha forutsigbarhet, det både å kunne planlegge og vite, og også få ta del i veksten, som er viktig for Arbeiderpartiet. Det har også vært litt historieomskriving her knyttet til hvilke forslag som egentlig lå på bordet når det ble endret slik at man fikk på plass at reguleringen ble et gjennomsnitt av lønns- og prisveksten. Det stemmer at det ble fremmet et representantforslag i Stortinget, men det var strengt tatt ikke representantforslaget fra Fremskrittspartiet som ble vedtatt. Det var forslaget fremmet av Arbeiderpartiet i komitébehandlingen som ble det systemet vi har i dag. Det er bra, det tror jeg mange er glad for og fornøyd med, nettopp fordi det sørger for at pensjonistene ikke går i minus flere år på rad. Hele poenget med denne måten å gjøre det på er jo at det skal ivareta prinsippene innenfor pensjonsreformen, men samtidig sørge for at enkeltpersoner ikke kommer uheldig ut. Det er også sånn at det er pensjonister som har lite å rutte med. Arbeiderpartiet er opptatt av at vi skal stille opp for dem. Samtidig: Når vi ser inn i tallene, er det færre over 67 år som har store økonomiske problemer enn ganske mange andre aldersgrupper. Derfor må vi også klare å stille opp for alle dem som har det trangt og vanskelig i vårt land. Det har Arbeiderpartiet gjort, bl.a. med å innføre norgespris på strøm. Vi har historisk lav barnehagepris, gratis SFO, studiestøtte og barnetrygd som har gått opp, og elavgift som har gått ned. I tillegg er jeg utrolig glad for at vi sammen med budsjettpartnerne har fått til flere økninger i minstepensjonen. I 2023 økte vi med 4 000 kr, i 2025 med 6 000 kr, og nå får vi på plass 6 000 kr ekstra. Det er bra. Når vi ser inn i glasskulen, skal vi ikke glemme at vi for ikke så lenge siden la bak oss et pensjonsforlik som i framtiden skal sørge for at minstenivåene i pensjonssystemet skal reguleres i tråd med grunnbeløpet. Hele poenget med det er nettopp å sikre den sosiale bærekraften også i årene som kommer.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat