Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Arbeiderpartiet skriver i komiteens innstilling at «regjeringen setter beredskap, selvforsyning og matproduksjon høyt» og at «den inngåtte jordbruksavtalen prioriterer økte inntektsmuligheter og økt selvforsyning». Arbeiderpartiet skriver også at «siden 2021, da den første regjeringen Støre overtok, har bevilgningene til jordbruket økt med nær 97 pst.» – altså nær en dobling. Det ser jo veldig fint ut, men når doblingen av overføringer til landbruket altså nesten ikke har gitt noen økning i matproduksjon eller selvforsyning, blir spørsmålet: Hva har gått galt? Hvorfor har vi ikke fått økt matproduksjon og økt selvforsyning de siste fem årene, selv om vi altså har doblet overføringene til landbruket?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
