Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Takk for spørsmålet. Det er jeg helt enig med representanten i. Dekningsgrad gir et mye bedre bilde av hva som landet totalt sett produserer av mat som kan spises ved krise. Vi produserer vel 40 millioner måltider med fisk hvert år, f.eks., som ikke regnes inn i selvforsyningsgraden fordi det eksporteres. Hvis vi skulle komme inn i en situasjon hvor vi ikke kan importere mat, kan vi heller ikke eksportere mat. Da vil den maten vi produserer for eksport, kunne brukes, og den blir ikke tatt med i selvforsyningsgraden. For øvrig har Sverige og Finland blitt medlemmer av NATO, og det forandrer spillets gang fullstendig. Da de ikke var medlemmer av NATO, kunne vi ikke planlegge med mat fra Sverige og Finland, men det bør vi gjøre nå, og det kan vi gjøre nå. Det må vi også ha med i norsk planlegging. Hvis vi ser på dekningsgraden, har Helsedirektoratet beregnet at dekningsgraden i Norge var på 89 pst. i 2020.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
