Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Da kan vi i hvert fall fastslå at Høyre og Arbeiderpartiet er ganske enige på en del landbruksområder, og det er jo ikke noe nytt. De siste årenes jordbruksoppgjør har gitt stor økning i tilskuddet til landbruket. Pollestad nevnte at det var snakk om tigangen, fra 700 mill. kr til 7,8 mrd. kr – tror jeg det var – på fem år. Det er for øvrig en betydelig høyere overføringsvekst enn til Forsvaret. Det har likevel ikke gitt oss en vesentlig vekst i produksjon eller brakt oss nærmere målet om selvforsyning. Hvis vi ser på de siste årene med Stoltenberg-regjeringen, gikk selvforsyningsgraden vesentlig ned. Så hadde vi åtte år med Solberg-regjeringen. Da gikk selvforsyningsgraden vesentlig opp, fram til 2018–2019, da den falt på grunn av tørken. Så har den gått opp, men ikke noe høyere enn under Solberg-regjeringen. Mitt spørsmål: Hva har statsråden tenkt å gjøre for at vi skal få en økning i matproduksjonen i Norge og faktisk få en økning i selvforsyningsgraden? For politikken så langt har ikke gitt noen vesentlig økning. Det er praktisk talt som det var under Solberg-regjeringen.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
