Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 18. jun 2026

Erlend Larsen
Erlend Larsen
Høyre·Vestfold

SakMøte torsdag den 18. juni 2026 kl. 10

Innlegget

Mer norsk hvete er selvfølgelig bra, og det er bra i fredstid. I krise kan ikke folk forvente å spise mat av samme type kvalitet som i fredstid. Da kan det være at man må spise mer bygg f.eks. enn hvete, så vi må endre kostholdet vårt. Det er en del av det å være i en krise. Men nå skal jeg skifte til et annet tema. For ikke så veldig lang tid tilbake vedtok det jeg tror var et samlet storting at staten skal stå for en større del av innkjøpene lokalt, og Forsvaret skal stå for en større del av innkjøpene lokalt. Nå har Forsvarsmateriell ute et anbud på rødt og hvitt kjøtt, og etter hva jeg forstår, er det anbudet så stort at det skal ut i EU. Det er ikke det vi ønsker, det er ikke greit. Det følger ikke det som er Stortingets vedtak, som også Høyre var en del av. Vi ønsker også at det skal legges ut lokalt. Mitt spørsmål er om statsråden har gjort noe overfor forsvarsministeren for å få forsvarsministeren til å følge det stortingsvedtaket som også Høyre var en del av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat