Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg vil henlede oppmerksomheten på ett punkt i den framforhandlede jordbruksavtalen som handler om økning av bunnfradraget. Slik dette systemet fungerer, er det sånn at de første 11 000 kr som man oppnår i tilskudd, avkortes. Samtidig er vi i Rødt, og forhåpentligvis også Arbeiderpartiet, veldig glade for at vi nå endelig har fått innført tilskudd også for markedshage. Dette er veldig fint for alle som vil gå i gang med å dyrke jorda, og vi kan ta i bruk mye mer matjord, også i mindre skala. Problemet, så lenge dette bunnfradraget står, er at det første dekaret med markedshage, det man gjerne begynner med, får man null kroner i tilskudd for. Kan representanten forklare meg hva slags rasjonale det er i å innføre en slik ordning med 10 000 kr i tilskudd per dekar, begrenset oppad til 50 000 kr, når man aldri kan oppnå tilskudd for det første dekaret?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
