Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Jan Christian Vestre
Jan Christian Vestre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2026 under Helse- og omsorgsdepartementet (som følgje av endra takstar for legar, psykologar og fysioterapeutar) (Innst. 449 S (2025–2026), jf. Prop. 101 S (2025–2026))

Innlegget

Hvert år blir det gjennomført takstforhandlinger med Legeforeningen, Psykologforeningen og de tre fysioterapeutorganisasjonene. I år var ikke forhandlingene med Legeforeningen og fysioterapeutorganisasjonene avsluttet før takstproposisjonen gikk i trykken. Nå er det imidlertid enighet med Legeforeningen og Norsk Manuellterapeutforening, som er en av fysioterapeutforeningene, om å inngå avtale. Redusert sykefravær er et viktig mål for regjeringen. Fastlegene har en sentral rolle i arbeidet her. Sykefraværet starter ikke hos fastlegen, men fastlegene har en viktig rolle. Derfor er jeg glad for at staten har kommet til enighet med Legeforeningen om alle punkter i endringer i takstsystemet. Nå får vi et takstsystem som gir fastlegene betaling for den tiden de bruker når de jobber med godt sykefraværsarbeid. Blant annet skal fastlegene få betalt for å bruke mer tid med pasienter der sykmelding ikke er riktig medisin og det brukes tid til å finne alternativer. Det gis derfor lavere takst ved full sykmelding, noe høyere takst ved gradert sykmelding og høyest takst for ingen sykmelding. Det er viktig å understreke at det er de medisinske behovene som fortsatt skal være førende. I tillegg innføres det flere andre takster som skal understøtte godt sykefraværsarbeid. Vi innfører et følg-eller-forklar-prinsipp, ved at fastleger begrunner det i journal dersom sykmeldingen ikke er gradert, og vi starter også arbeidet med en faglig normerende retningslinje for sykmeldinger. De pasientene som skal ha sykmelding og har behov for det, skal selvsagt få det, men vi vet også at det er bra for helsa å holde kontakt med arbeidsplassen. Da er det viktig at en bruker tid og ressurser på å finne alternativer til full sykmelding. Det er bra for den enkelte, og det er bra for samfunnet. Jeg vil altså understreke at på samtlige av disse punktene er det full enighet, protokollert, mellom staten og Legeforeningen. Det er også riktig, som det blir sagt, at andelen basistilskudd økes noe. Det er i tråd med Stortingets behandling av stortingsmeldingen om allmennlegetjenestene. Der heter det at andelen basistilskudd skal opp med 10 prosentpoeng. Jeg har hele tiden lyttet til Legeforeningen, som har vært opptatt av at dette ikke må skje for raskt, og derfor har vi også blitt enige med Legeforeningen om en opptrapping av basistilskuddet som vil ta lenger tid enn det regjeringen forutsatte i stortingsmeldingen, og som Stortinget også sluttet seg til. Det er bra at vi lytter til hverandre i Norge og finner løsninger. Vi forsto at endringene i pasienttilpasset basistilskudd og utjamningstilskuddet var en endring mange fastleger syntes kom for brått, selv om det ble varslet for ett år siden. Derfor har vi nå blitt enige om at disse endringene vil vi komme tilbake til senere.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat