Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 18. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2026 under Helse- og omsorgsdepartementet (som følgje av endra takstar for legar, psykologar og fysioterapeutar) (Innst. 449 S (2025–2026), jf. Prop. 101 S (2025–2026))
Innlegget
Å stabilisere fastlegeordningen er jo en interessant diskusjon, som vi gjerne kan ta, og da må jeg bare minne om hva som var utgangspunktet da denne regjeringen tiltrådte. Da hadde vi en situasjon der fastlegene rømte fra yrket. De hadde advart år etter år etter år, og det var en fullstendig handlingslammelse fra det borgerlige flertallet på Stortinget. Det var denne regjeringen som tok ansvar, som bevilget mer penger, som tok fastlegene på alvor – og hva er resultatet av det? Vi har nå rekruttert om lag 800 flere fastleger, og over 250 000 flere nordmenn har fått fastlege. Gjennomsnittlig listelengde har gått ned fra over 1 000 til under 1 000. Det er igjen skapt optimisme og framtidshåp i ordningen, og undersøkelser viser nå at en langt større andel av fastlegene enn før kan tenke seg å stå lenge i yrket. Med all respekt: Det er det som er å stabilisere fastlegeordningen, og det kan denne regjeringen et og annet om. Så har jeg svart på spørsmålene fra representanten Eilertsen, for jeg har sagt at det er satt ned en arbeidsgruppe mellom staten og Legeforeningen. Det er protokollert full enighet på alle punkter i takstforhandlingene med Den norske legeforening, og denne arbeidsgruppa skal vurdere hvordan dette kan gjøres på en hensiktsmessig måte, hvordan det kan bidra til forutsigbarhet i denne ordningen, men også på en måte som gjør at vi har en bærekraftig finansieringsmodell framover. Det arbeidet starter nå, og jeg er veldig trygg på at vi skal kunne klare å finne gode løsninger på dette, bl.a. se på om det er andre ting vi kan gjøre for å styrke innretningen av basistilskuddet. Der har som sagt Legeforeningen allerede presentert flere forslag. Vi vil bl.a. se på om det går an å knytte andre kvalitetsparametere til denne finansieringen, og vi vil også sørge for at den gode utviklingen som vi nå har i denne ordningen vil fortsette. Så jobber selvfølgelig regjeringen ut fra de rammene som Stortinget har gitt. Denne stortingsmeldingen som det henvises til, var gjennom helt ordinær behandling på Stortinget. Det er der redegjort for hva disse endringene betyr i praksis. Stortinget sluttet seg til disse endringene, og det er altså det regjeringen har fulgt opp, og det er også den enigheten med Legeforeningen vi nå bygger videre på, når vi skal sikre at denne finansieringsordningen også kommer til å stå seg godt for framtiden. Det er ingenting i denne saken som tyder på at vi ikke skal få til det, og derfor synes jeg hele diskusjonen er litt rar.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat